چه تفاوتهایی بین ترمز دیسکی و ترمز کاسهای وجود دارد
تفاوتهای بین ترمز دیسکی و ترمز کاسهای
پیشرفت و تغییرات روزافزون صنعت خودرو و تکنولوژی بر هیچ کس پوشیده نیست. خودرو در تمام بخشها نسبت به قبل، پیشرفتهای شگفت انگیزی داشته است. تکنولوژیهای پیشرفته در بسیاری از بخشهای ترمز، قدرت موتوری و ایمنی به چشم میخورند. در هر مغازه لوازم یدکی به خصوص لوازم یدکی برلیانس اصفهان ردپای پیشرفت قطعات را خواهید دید. یکی از قطعات و بخشهای مهم در کنترل و توقف خودرو، سیستم ترمز میباشد. این سیستم ارتباط مستقیم با جان افراد دارد. به همین دلیل در طراحی آن حتما باید دقت ویژه شود. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی تفاوتهای بین دو سیستم ترمز دیسکی وترمز کاسهای بپردازیم.
تعریف ترمز دیسکی
بهتر است قبل از اینکه به بررسی تفاوت این دو سیستم بپردازیم، به طور مختصر با هریک از این دو سیستم آشنا شویم. به صفحه خیلی نازک آهنی که دقیقا بین بلبرینگ و چرخهای ماشین قرار میگیرد، ترمز دیسکی میگویند. یکی از رایجترین نوع ترمز دیسکهای موجود در فروشگاه لوازم یدکی چانگان اصفهان ترمز کالیپر شناور تک پیستونی میباشد. ترمزهای دیسکی از بخشهای مختلف از جمله لنت ترمز، کالیپر که خود کالیپر هم شامل یک پیستون است و روتر تشکیل شده است. روتورها هم به یک توپی چرخ متصل هستند.
تعریف ترمز کاسهای
یکی از قدیمیترین سیستم ترمزی که روی چرخها استفاده میگردد، ترمز کاسهای میباشد. این سیستم ترمز دیگر بسیار کمتر مورد استفاده قرار میگیرد. علت نامگذاری این نوع ترمز به کاسهای به دلیل شکل کاسه مانند آن است که از جنس چدن میباشد. در گذشته ترمزهای کاسهای از نظر قیمتی مناسبتر بودند. همین امر موجب استفاده و بکارگیری آنها میشد.
به مرور با جایگزینی ترمزهای دیسکی، دیگر کمتر ترمز کاسهای به کار گرفته میشود. امروزه از این نوع ترمز بیشتر در چرخهای عقب اتومبیل یا کامیونهای ارزان قیمت به کار برده میشود. ترمزهای کاسهای مانند ترمز دیسکی از دو عدد لنت و یک پیستون تشکیل شده است. به جز این دو مورد، ترمزهای کاسهای از فنرهای بسیار زیاد، سیستم رگلاژ و ترمز اضطراری هم بهرهمند هستند.
مقایسه ترمز دیسکی و کاسهای از نظر نمایندگی لوازم یدکیهای برلیانس اصفهان
همانطور که میدانید، دیگر استفاده از ترمزهای کاسهای بسیار کاهش پیدا کرده و بیشتر ترمزهای دیسکی در اولویت استفاده قرار گرفتهاند. اما این بدین معنا نیست که آنها به طور کلی از رده خارج شدهاند، بلکه در بسیاری از خودروها به کار برده میشوند. این دو ترمز از نظر ساختاری، عملکردی، نوع استفاده و موارد دیگر با هم تفاوتهای فاحشی دارند که در ادامه به بررسی و مقایسه هر کدام از آنها میپردازیم.
ساختار ترمز دیسکی و کاسهای
ساختار هر یک از ترمزها در واقع اجزای تشکیل دهنده و شکل ظاهری آنها میباشد. ترمز دیسکی دارای یک دیسک چدنی میباشد که یکسری حفره روی آن به وجود آمده تا بتواند به لنت ترمز و کالیپرها وصل گردد. کالیپرهای موجود در ترمزهای دیسکی دارای ۸ پیستون هستند که این پیستونها کنترل بیشتری را برای چرخها اعمال میکنند. با این کنترل قوی، توقف چرخها خیلی راحت انجام میگیرد. در صورت تخریب یا از بین رفتن پیستونها میتوانید به راحتی آنها را از فروشگاه لوازم یدکیهای چانگان اصفهان تهیه نمایید.
عملکرد دو ترمز دیسکی و کاسهای
دیگر تفاوتی که میتوان برای این دو ترمز نام برد، نحوهی عملکرد آنها میباشد. این دو سیستم ترمز، عملکرد منحصر به فرد خود را دارند. نحوهی عملکرد ترمز دیسکی بدین شکل است که در خودروهای دارای سیستم ترمز دیسکی با فشرد شدن پدال ترمز، ابتدا کالیپر پر شده و به پیستونها فشار بسیار زیادی وارد میآورد. وقتی فشار به پیستونها زیاد شود، یک اصطکاک خاصی تولید میگردد که این اصطکاک موجب متوقف شدن چرخها میگردد. اما در ترمزهای کاسهای با فشرده شدن پدال ترمز، نیروهای هیدرولیکی به کفشکها فشار وارد کرده و فشار موجب توقف و کند شدن سرعت چرخها میگردد.
پس کفشکها در عملکرد ترمزهای کاسهای، تاثیر بسیار مهمی دارند. در بسیاری از مواقع به علت استفاده مکرر از ترمز کاسهای، کفشکها فرسوده شده و بر روی عملکرد سیستم تاثیر خواهد گذاشت. پس بهتر است نسبت به تعویض آنها توسط مراکز وسایل یدکی برلیانس اصفهان اقدام نمایید.
بازدهی هر کدام از ترمزهای دیسکی و کاسهای
هر دو سیستم ترمز، عملکرد یکسانی از نظر توقف خودرو دارند. اما بازدهی ترمزهای دیسکی بسیار بهتر و مطلوبتر میباشد. زیرا این سیستم ترمزی، قدرت توقف و بازدارندگی بسیار بالاتری نسبت به ترمزهای کاسهای دارد. سیستم ترمز کاسهای به راحتی خود لنت و سیستم را خنک کرده که این خود یک مزیت ویژه به حساب میآید.
ترمزهای کاسهای به دلیل اینکه اصطکاک بسیار کمتری را موقع ترمز گرفتن ایجاد میکنند، بر روی ماشینهای سنگین نصب شده و استفاده میشوند. در حالی که ترمزهای دیسکی اصطکاک بیشتری بین لنت و دیسک ایجاد میکنند. یکی دیگر از مزیتهای مهم ترمزهای دیسکی، القای حس خوب و خوشایند به راننده هنگام استفاده از ترمز است. زیرا اگر ترمز عملکرد خوبی داشته باشد، راننده نیازی به اعمال قدرت و فشار زیادی به پدال نخواهد داشت.
محل استفاده هر کدام از ترمزها
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، بسیاری از مغازههای ابزار یدکی چانگان اصفهان ترمزهای کاسهای را به منظور استفاده در خودروهای سنگین همانند اتوبوس و کامیون به فروش میرسانند. اما ترمزهای دیسکی در خودروها، دوچرخهها، موتور سیکلتها و بر روی چرخهای جلوی آنها قرار میگیرند. البته ناگفته نماند که ترمزهای دیسکی برای همهی چهار چرخ قابلیت استفاده دارند. اما در چرخهای جلو به خاطر شتاب و سرعت بالا بهتر است، حتماً از سیستمهای ترمزهای دیسکی بهره برد.
مقایسه هزینهای دو سیستم ترمز
از نظر هزینه تولید و ساخت این دو سیستم ترمز، اصولا هزینه ترمزهای کاسهای بسیار مقرون به صرفهتر از ترمزهای دیسکی است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
میخواهید به بحث بپیوندید؟احساس رایگان برای کمک!